Kiel – Rødby

Tuulinen aamu riepotteli telttaa jo heti auringon noustua. Yritimme tarkkailla mistä suunnasta tuuli puhaltaa, mutta se oli mahdotonta teltan sisäpuolelta käsin. Tommi heräsi jo seitsemän maissa, Maistin vielä torkkuessa. Aamupuurot siis keittyivät tällä kertaa aikaisin. Leirintäalueen suihkut toimivat erikoispoleteilla, joten suihkuun ei ollut asiaa. Pikaisten aamutoimien ansiosta olimme valmiit jo yhdeksän maissa. Päätimme ajaa suoraan receptionin ohi, sillä emme halunneet maksaa kun emme olleet oikeastaan mitään palveluita käyttäneetkään. Edes lämmintä vettä ei tullut hanasta. Nekin parit vessakäyntimme menköön sen ylisyöneen karavaanaripariskunnan piikkiin, jotka ajoivat mersulla vessareissulle.

Reitti lähti rantaa myötäillen kohti itää. Sivumyötäinen puhalsi kun kiidimme auringonpaisteessa ohi valkohiekkaisten rantojen, tummien pilvien kasautuessa taaksemme. Ohitimme muun muassa Kalifornien -nimisen kylän ennen kuin tie poikkesi rankan ylämäen kautta kohti sisämaata. Kun olimme päässeet ylös, kääntyi reitti taas kohti rantaa ja oli huiman alamäen vuoro. Tätä vuorottelua jatkui monta kertaa päivän aikana.

Noin 30 kilometrin kohdalla päätimme pitää lounastauon Lipen satamassa ennen Hohwachtia. Söimme kanttiininomaisessa kahvilassa kalaleivät ja sikasnitselin. Paikan mamma oli aivan mahtava ja hän pyöritteli silmiä kun teimme tilauksen. Taas kerran ruokaillessamme ohi pyyhälsi sadekuuro jolta säästyimme.

Matka jatkui rantaa eteenpäin ja noin 20 kilometrin päässä odotti seuraava suurempi kaupunki Oldenburgin, jota ennen pysähdyimme tahmean etenemisen vuoksi McDonaldsin ravintolassa Dannaun kylässä.
Saimme jäätelöstä ja kakusta lisäpotkua etenemiseen. Ajoimme Oldenburgin keskustan kautta ja käännyimme koilliseen kohti Fehmanin saarta ja Puttgardenia. Matka jatkui mäkisenä, mutta onneksi tuuli kääntyi taas myötäiseksi. Yht’äkkiä olimmekin todella korkealla saapuessamme Itämeri-elämyskeitaan pihaan. Edessä avautui Fehmanin saari ja sen takana Tanska.

Lähdimme vimmattuun laskuun, jota jatkui noin 2 kilometriä. Reitti kiemurteli muutaman pienemmän kylän läpi kohti saareen johtavaa siltaa. Kun lähestyimme siltaa, Garmin opasti meidät kulkemaan vasenta laitaa. Silta alkoi oikealla puolella kohota, mutta meidän hiekkatie jatkui eteenpäin sillan alle. Garmin näytti edelleen eteenpäin. Ajattelimme, että kevyenliikenteenväylä nousee sillan alta jyrkästi ajoväylälle. Vaan eipä noussut, sillä sillan oikealla puolella kulkikin junarata. Jouduimme palamaan noin 5 kilometriä taaksepäin ja teimme mallikkaan ympyrän. Päätimme kysyä paikallisilta neuvoa ja saimmekin vihjeen, että ennen siltaa verkkoaidassa on ovi, josta pääsee kapealle polulle, joka kulkee sillan vasenta laitaa. Paikalliset vanhukset naureskelivat meille yrittäessämme sillalle toista kertaa ja pitivätkin porttia auki, ettemme tällä kertaa ajaisi ohi.

Sillan ylitys oli huima, sillä korkeutta oli paljon ja alla kaunis Itämeri purjelaivoineen. Väylä oli todella kapea ja ohittaessa vastaantulijoita käytännössä jomman kumman oli pysähdyttävä. Sillan jälkeen matka jatkui pieniä teitä kohti saaren keskellä sijaitsevaa Fehmanin kaupunkia, jonka läpi puikkelehdimme Garminin reittiehdotuksesta piittaamatta. Saavuimme lopulta Puttgardeniin tuulivoimalapuistojen kautta ja porskutimme suoraan satamaan. Näimme laivan olevan juuri saapumassa ja etsimme lipunmyyntiä aluksi henkilömatkustajapuolelta ennen kuin ymmärsimme ajaa autojen check-iniin. Saimme oman kaistan ja pääsimme pienen odottelun jälkeen viimeisinä laivaan.

Kiinnitimme pyörät laivan seinään liinalla kiinni ja nousimme yläkertaan. Haimme tax-free -myymälästä olutta ja limua ja jäimme pöytään odottamaan 45 minuutin matkan etenemistä, kun viereemme istuutui suomalainen motoristi, joka oli palaamassa pikaiselta etelänlomaltaan. Torisimme siinä tovin ennen kuin saavuimme Rødbyhyn ja oli lähdettävä pyörien luokse. Polkaisimme ulos laivasta ja ihmettelimme Tanskaan saapumista hetken ennen kuin tajusimme alkaa etsiä yöpaikkaa. Leirintäalueet olivat päivän urakan jälkeen liian kaukana tai väärässä suunnassa, joten päätimme suunnata kaupungissa sijaitsevaan B&B paikkaan.

Meille löytyi taas huone maatilalta ja se tulikin tarpeeseen. Vaihdoimme nopeasti vaatteet ja lähdimme syömään läheiseen pizzeriaan. Pizzat olivat maukkaat ja kyytipoikana toimiva olut huuhteli päivän pölyt kurkusta ennen kun palasimme majatalolle nukkumaan.